2015. december 25., péntek

Silvretta Hochalpenstraße, Montafon (Tirol, Vorarlberg, Ausztria)

Ausztriai nyaralásunknak (összefoglaló itt olvasható) - amit gyakran tiroli nyaralásként is emlegetünk - a második felét igazából nem is Tirolban, hanem Vorarlbergben töltöttük. Menet közben alakítottuk ki az útvonalat, és ahogy az autós térképen néztük, milyen alternatívák vannak Zillertal-ból eljutni Vorarlbergbe, nem autópályán, hát szembe ötlött a Montafon-völgy és a Silvretta-hegység, pontosabban a Silvetta Hochalpenstraße. Utazásunk 8. napja volt ez és új szállás után kellett néznünk. Tervünk az volt, hogy valahol a Montafon-völgyben keresünk szállást, és ezt a napot csak autós kirándulásnak szenteljük, mivel kb 200 km-nyi útra vállalkoztunk aznap.
Kicsit nehéz volt kiigazodnunk azon, végül is mit hívnak pontosan Silvretta-nak, mi Montafon és Bielerhöhe, de végül sikerült kibogoznom azt hiszem: Maga a hegység neve Silvretta, amit Tirol, Vorarlberg és Sváj hármas határán fekszik.Vorarlbergi oldalon hívják  Montafon-völgynek. Silvretta Hochalpenstraße pedig az a 22 km-es fizetős útszakasz, ami összeköti Galtür (1584 m)  és Paznauntal (1051 m) falvakat. A kettő között az út legmagasabb pontja az un. Bielerhöhe (2037 m), itt található a a víztározó is, a Silvretta-Stausee. Az útnak igazából a vorarlbergi szakasza a durvább, ott sokkal több a hajtűkanyar. Maga a fizetős út Galtür után kezdődik.

Zillertal-ból kiérve egészen Landeck-ig autópályán haladtunk, innét tértünk le a Silvetta-Montafon irányába.Ha jól emlékszem, itt már ki volt írva Silvretta, de ha más nem, Ischgl táblát kövessük, az a legfelkapottabb síterep ezen a környéken. A völgy már itt meseszép, amiben haladunk, a két oldalán sorra kisebb és nagyobb sípterepek, falvak csak elvétve vannak, a hegyek egyre magasabbak.
Először Ischgl-ben álltunk meg, egy rövid kávé erejéig. Ez a környék nekünk egyébként már kicsit puccos volt, nagyon új, nagyon modern és nagyon drága.

Ischgl

Eredetileg valahol itt akartunk szállást keresni, mivel a Silvretta fizetős autóút (Silvretta Hochalpenstraße) "közepétől", Bielerhöhe-től kiindulva terveztünk későbbre egy túrát, és nem akartunk kétszer út díjat fizetni. Viszont, ahogy fentebb is írtam, ez a környék nagyon felkapott és nagyon drága. Olcsó apartman, amit mi kerestünk, itt nem nagyon akadt, épp ezért végül úgy döntöttünk, hogy mégiscsak áthaladunk a fizetős úton, a Silvretta Hochalpenstraße-n és a túloldalon, a Montafon-völgyben keresünk majd szállást.
De kicsit előre szaladtam, előbb még megálltunk az elbűvölően bájos Galtür falucskában. A település egy sajnálatos esemény miatt is nevezetes, 1999-ben ugyanis lavina sodorta el gyakorlatilag az egész falut. Épp ezért teljesen újjá épült azóta (valószínűleg ennek is köszönhető, hogy ilyen piszok drága), és hihetetlen hangulata van, főleg, hogy itt már egyre keskenyebb a völgy is, egyre vadregényesebb.

Galtür

Galtür után mi egy kicsit letértünk a főútról, így nem azonnal kellett a Silvretta Hochalpenstraße útdíjat fizetnünk, hanem letértünk Wirl településnél Alpkogel-Galtür síterep irányába. Innét tovább haladtunk megállás nélkül a közeli Kops Stausee-ig (1840 m). Ez szintén egy felduzzasztott víztározó tó, viszont meseszép. Szívem szerint itt is kirándulgattunk volna, de aznap nem volt rá idő, de ha valaki erre talál szállást, mindenképpen ajánlom!

Galtür látképe a Kops Stausee felé vezető autóút mellől

Zeinisbach

Kops Stausee (1840 m)

A Kops Stausee partján megálltunk és itt ebédeltünk a magunkkal hozott kis elemózsiából. Ezt követően megkezdtük utunkat a Silvretta Hochalpenstrasse-n. Az útdíj 2015-ben 15 EUR, két éve, mikor itt voltunk, szerintem még csak 13 EUR volt, de igazából részletkérdés, mert ez nem nagy költség egy felvonózáshoz képest. Aktuális árak és infók itt: http://www.silvretta-bielerhoehe.at/silvretta-hochalpenstrasse. A teljes fizetős útszakasz egyébként 22 km.

Innét alig 10 perces autóúttal már elérjük a Bielerhöhe-t (2032 m) és a Silvretta-Stausee-t. Sajnos mire ideértünk, már beborult az ég, és lógott az eső lába is, így csak pár percre álltunk meg. Főleg, hogy még a szálláskeresés is előttünk volt.

Silvretta-Stausee

Bielerhöhe (2032 m)

Bielerhöhe-től lefelé kezdődik az út igazán kanyargós rész, itt fotózni már nem nagyon tudtam és siettünk is, hisz még szállást kellett keresnünk. Az egyik legjobb apartmanunkat végül itt találtuk, St. Gallenkirch-ben, pontosabban Gortipohl-ban, ami egy nagyon bájos ki település. A tourist office-ban rendkívül segítőkészek voltak, nagy szerencsénk volt, és hihetetlen olcsón kaptunk szállást. A szállásadónk egy zseniális éttermet is javasolt, a Vermala Hotelt (http://www.vermala.com),  amitől gyalogtávolságra laktunk, zseniális vacsorát költöttünk el itt, de erről majd később még írok. Mire elfoglaltuk a szállást, és megfőztem a vacsorát, le is szakadt az ég, így jól tettük, hogy nem időztünk fent sokat a Bielerhöhe-nél.

ADATOK:

Útvonal autóval: Schwendau - Zell am Ziller - Jenbach - Innsbruck - Landeck - Ischgl - Galtür - Stausee Kops - Bielerhöhe - Partenen - St. Gallenkirch
Megtett táv: 210 km

A kirándulás költsége:
- 15 EUR/autó Silvretta Hochalpenstraße útdíj

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
Ismét csak a túrázást tudom mondani, az egész útvonal mentén végig síterepek, akár a völgyből kiindulva, akár valamelyik felvonó tetejéről. De kicsit konkrétabban, ezt a napi kirándulást, ha valakit kevésbé szorít az idő, ki lehet még egészíteni a Kops Stausee, vagy a Silvretta -Stausee körüli sétával is.