2015. augusztus 20., csütörtök

Autós kirándulás a Kotori-öbölben: Tivat, Luštica-félsziget (Montenegró)

Második Montenegróban (az összefoglaló itt olvasható) töltött napunk ismételten autós kirándulással telt, vagyis inkább utazással, ugyanis Molunati szállásunkról ezen a napon költözünk át Petrovacba. A terv eredetileg az volt, hogy a Luštica-félsziget külső, vagy belső oldalán keresünk szállást, azonban ez elég hamar kudarcba fulladt. A félsziget nyugati felén ugyanis nincsenek igazából települések, vagy nagyon nehezen megközelíthetőek, és ahogy az egysávos utakon autókáztunk, rájöttünk, hogy innét nehezen tudnánk bebarangolni a teljes tengerpartot, ezért hamar leszavaztuk. Az öböl felőli, keleti oldal már sokkal jobban kiépült, Krasici településen találtunk is egy tourist office-t, de sajnos itt kellett rájönnünk, hogy Montenegróban másképp működnek még a dolgok, mint Horvátországban, ugyanis szálláskeresésben nem tudtak nekünk segíteni. Ezért döntöttünk úgy, hogy tovább haladunk dél felé. Sveti Stefannal próbálkoztunk első körben, de ott is alig volt szállás, viszont itt legalább volt néhány toruist agency, akik segítőkészek voltak. Végül Petrovac egyetlen utazási irodájában (Mornartravel) sikerült egy kompromisszumos megoldást találnunk. Ugyanis így főszezonban vagy az olcsó, ám elfogadhatatlan szállások maradtak, vagy a méregdrágák.

De térjünk vissza magára az aznapi látnivalókra. Molunatból indultunk, és ezúttal a kompot választottuk, ami az öböl legszorosabb részén közlekedik, Kamenari és Lepante között. Várakozási idő gyakorlatilag nincs, nagyon pörgetik az autókat, két komp közlekedik oda-vissza folyamatosan, az ár autónként 4,5 EUR.

Balra a távolban Perast

Lepante

Tivat településen tartottunk egy megállót. Itt a Porto Montenegro luxuskikötőt érdemes megnézni, ez egy hatalmas beruházás, és nyitott a "nagyközönség" előtt is, szabadon sétálhatunk a milliárdos hajók és a luxusszálló épületei között. Megdöbbentő és lenyűgöző. Mikor itt jártunk, kb. 38 fok volt, de a páratartalom miatt még ennél is többnek éreztük, így sokat nem sétáltunk.

A kikötő mögött van egy nagyon szép park, ha van időnk, itt is sétálhatunk egyet (mi a meleg miatt csak kis részre sétáltunk be).

(Tivat mellett repülőtér is van, ide érkeznek tömegével a tengerparta vágyó, elsősorban orosz turisták.)

Ezt követően bevetettük magunkat a Luštica-félszigetre, ami a Kotori-öböl külső, záró félszigete. Dimbes-dombos terület, rajta egysávos, kanyargós utakkal, bár szerencsére forgalom alig volt rajta. Mi először a félsziget nyugati felét akartuk bejárni, így Radovici felé vettük az irányt, majd onnét Oblatno és Mirišta irányába. Oblatnonál van egy nagyon szép strand (nem mentünk le oda autóval végül, így fényképünk sincs róla, csak távolról láttuk), mellette már zajlik persze egy luxuskomplexum építése. A tengerparta itt nem könnyű lejutni, végül Mirišta településnél sikerült kilyukadnunk a parton. Maga a település fent van a domboldalon, a parton csak egy rövid, strandolásra alkalmas partszakasz és 1-2 étterem található. Viszont hangulatos, világtól eldugott, a legtöbben hajóval érkeznek ide (amit a hosszú s fárasztó odavezető út után meg is tudok érteni). Mi itt ebédeltünk.

Ezt követően továbbhaladtunk a félsziget északi csücske felé, Roseba, ugyanis azt olvastuk, az nagyon szép. Igazából az egész félszigeten szerintem az az a hely, amit érdemes autóval megközelíteni, viszont ide tényleg érdemes ellátogatni. Egy elbűvölő kis halászfalu a domboldalban az öböl mentén. És ha a keleti oldalról közelítjük meg, az autóút sem vészes, mert szinte végig kétsávos, csak az utolsó szakasz szűkül le egy sávosra. Itt persze tolatgatni kell, ha jön valaki, mi kikaptunk 2 teherautót is szerencsénkre. :)

Kilátás Rose-ból Herceg Novi irányába

Innét visszafelé Krasici irányába az autóút egy pontjáról nagyon szép kilátás nyílt az öbölre.

Az egyetlen nehézség az volt a visszaúton, hogy nem volt megfelelően kitáblázva, a Rose-i elágazásnál melyik úton kell visszamenni Krasici irányába. De mivel azért nem volt túl sok választás, másodikra megtaláltuk. :)

Aznap más látnivalóval már nem foglalkoztunk, hanem a szálláskeresésre koncentráltunk, mivel nagyon elment az idő. A délre vezető tengerparti út azonban minden kanyarban tartogatott valami meseszép látnivalót, amit ugyan nem dokumentáltunk képekkel, de nem is lehetne visszaadni. A forgalom viszont nagyon erős volt, így csak lassan tudtunk haladni, főleg Budvánál torlódtak fel az autók, itt jó darabon csak araszolt a kocsisor.

Útvonalunk Molunattól Perovacig
ADATOK:

Útvonal autóval: Molunat - Herceg Novi - Kamenari - Lepante - Tivat - Radovici - Oblatno - Mirišta - Rose - Budva - Petrovac
Megtett táv: kb. 130 km, ami elméletben a Google szerint 3:40 perc alatt beautózható, és nyugodtan mondhatom, ennél csak lassabban lehet megtenni ezt a távot. Így ezzel a kirándulással elmegy az egész nap.
De persze ha nem utazunk le Petrovacig, akkor annyira azért nem vészes :) Molunattól Roseig csak 76 km a táv, igaz, a menetidő legalább 2,5 óra.

A kirándulás költsége:
4,5 EUR komp

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
- Oblatno-nál nagyon szép a strand, inkább ott érdemes megállót tartani és Rose-ban, Mirišta akár ki is hagyható.
- Hajóval megközelíteni az eldugott ki öblöket a Luštica-félsziget nyugati partján.