2015. július 7., kedd

Balos (Görögország, Kréta)

Nyugat-Krétán számos különleges tengerpartot találhatunk. Az útikönyvek tanúsága szerint a legszebb strandok közül több itt található. Nos, bár Kelet-Krétát mi még nem láttuk, így nincs összehasonlítási alap szigeten belül, de valóban gyönyörű partokat találtunk. Az egyik első Balos part, vagy lagúna, ki hogy nevezi. Igazából még az utazás legelején egy kollégám mutatott képeket róla, és azonnal tudtam, hogy nem hagyhatjuk ki. Ő javasolta at is, hogy ha bérelünk autót, akkor inkább azzal érkezzünk, mivel kocsival is megközelíthető. A legtöbb turistát egyébként hajóval hozzák ide, legközelebb Kissamos településről. A neten olyan 25 euró/fő körüli árakat találtam a hajóútra, és ha kiszámoljuk, négy főnek egészen biztosan megéri egy egyszerűbb autót bérelni, mint hajóval menni. Arról nem is beszélve, hogy alkalmazkodni kell a hajó indulási időpontjához. De ami még fontosabb, hogy ha hajóval érkezünk, kimaradunk a lenyűgöző panorámából. Márpedig ha egyszer már ott vagyunk, nem akarunk a tüzes forróságban felmászni a sziklákra a kilátás miatt.
Bokáig, vagy épp derékig érő, kristálytiszta, türkizkék vízzel teli lagúna. Egy kis félsziget helyezkedik el itt, mindkét oldalon öblöt alakítva. A félszigetre is fel lehet mászni, kirándulni, de mi inkább a parton töltöttük az időt.

De hogy is lehet pontosan ide jutni? A helyieknek nem érdekük, hogy túl sokan érkezzenek ide autóval, ezért nem mondhatni, hogy nagyon ki lenne táblázva. Kissamos után Trachilos irányába kell tovább haladni a főúton, ezt követően pedig egy kis szakaszon délnek fordulni, Gramvousa irányába. Erre nem kell sokat haladnunk, jobb kéz felé lesz kiírva egy kis picike útra, hogy Balos Beach. Ha a Balos Beach Hotelt elérjük, akkor már jó helyen járunk. Innét ugyanis csak egyetlen út vezet tovább a sziget északnyugati csücskébe. Az út nem túl jó, hol apró kavicsos, hol nagyobb köves, így nagyon lassan lehet csak haladni rajta.

Kilátás az autóútról

Őszintén szólva eleinte azt hittük, rossz felé megyünk, mert rajtunk kívül senki nem volt az úton. Aztán volt nagy meglepetés, mikor egy teli parkolóban találtuk magunkat. :)

a parkoló

Innét viszont már csak gyalog megy az út, meg szamárháton, ha valaki épp arra vágyna. :) Vizet feltétlenül vigyünk magunkkal, mert habár lent már lehet venni a parton, de a tűző napon a köveken sétálni igencsak megterhelő. És indulás előtt ne felejtsük el bekenni magunkat naptejjel, és mindenképpen vegyünk fel sapkát, kalapot, kendőt, bármit, ami védi a fejünket. A kopár, kietlen út is csodaszép, mivel meglepő, hogy épp egy lagúna felé haladunk, a távolban pedig hatalmas sziklák és hegy magasodik.
A parkoló viszonylag magasan van, tehát innét végig ereszkedni kell lefelé, viszont ennek köszönhetjük a csodálatos panorámát.

így indul az út az öböl felé

kilátás a távolban, az öböl jobbra bújuk meg

Az út lefelé egyébként elég jól ki van építve, de azért kisebb-nagyobb köveken kell haladni (kivéve lentebb, ahol lépcső van kiépítve), én inkább azt mondanám, ne flipflopban vagy papucsban induljunk neki, hanem inkább egy stabilabb szandálban, ideális esetben túraszandálban.

És akkor íme, a kilátás a magasból, lefelé haladva:

A fenti képen lehet látni, hogy a sziget "bal oldalán" egy természetes zátony zárja el az öbölt a mély víztől. A nagy kompokkal például ezen a részen kötnek ki. Jobb oldali irányban viszont nagyon hosszan sétálhatunk a derékig érő vízben.

jobbra a távolban Gramvousa sziget

A strand remekül ki van építve. Mindenütt hangulatos nyugágyak, és még a napernyők sem harsány színben pompáznak, azokat is próbálják minél inkább beleolvasztani a tájba. Persze rengetegen vannak, a sziget távolabbi résziről hatalmas hajókkal hozzák a látogatókat (épp ezért este, alkonyat felé, mikor eltűnnek a hajók, már egészen más kezd lenni a hangulata. Persze vannak rutinosak, akik csak ilyenkor érkeznek. :)). Van több büfé is, rendes meleg konyhával és van WC is, ami azért nem hátrány. :)

A napernyő és nyugágy bérlet itt sem drágább igazán, mint máshol, el is gondolkodtunk rajta, hogy lehet valami megegyezés erre, bár így is horror összegeket szedhetnek be belőle. :)

bizonyos részére csak a vízen át visz az út :)

A partszakasz különlegessége az enyhén halványrózsaszínű homok, ami állítólag a koralltöredéknek köszönhető. Minden esetre meseszép.

A kirándulás költsége:
- Autóval: autó bérleti díj
- Parkolás, útdíj: őszintén szólva nem emlékszem már rá, de szerintem nem volt
- Hajóval: kb. 25 EUR/fő (2014-es árak alapján)

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
Vannak hajókirándulások, amelyek Balos mellett Gramvousa szigetre is elvisznek. A sziget különlegessége a hatalmas sziklatömb tetején álló, jó állapotban lévő erőd, ahonnét minden bizonnyal meseszép lehet  a kilátás. Van egy kisebb, homokos öble, szintén ragyogó kék vízzel.